STRIKKETREFF_126_web.jpg

Velkommen til Strikkehelg og førjulsmarked

1. - 3. november 2019 inviterer vi til strikkehelg på Vestlia Resort på Geilo. Vi har i år flyttet strikketreffet vårt dit, og dette blir en helg med masse strikkeinspirasjon.  Vi byr på foredrag og workshops, og masse annet «attåt».

Følg med på Facebook-arrangementet vårt.

sitterjegstrikkerjeg_logo.png
STRIKKETREFF_134_web.jpg

Strikkeprogram

Helgen blir fylt med hyggelig strikking sammen med likesinnede! Mens vi hygger oss med strikketøyet, blir det mulighet for å høre foredrag med mange spennende strikkeprofiler. Vi vil også lage et bugnende førjulsmarked– og her blir det gode tilbud til alle håndarbeidsglade.

Spennende foredrag

strikkehelg_nyhetsbrev_des_foredrag.jpg

De eldste koftene

ved Nina Granlund Sæther

På begynnelsen av 1800-tallet begynte vi å strikke plagg til å ha på overkroppen. De første hadde enkle striper. Etter hvert fikk vi sterke lokale tradisjoner med særpregete mønstringer. Best kjent er fanatrøyene og setesdalskoftene, men også andre steder i landet ble det strikket kofter og trøyer. Nina Granlund Sæther byr på spennende fortelling fra vår strikkehistorie. Høsten 2019 er hun aktuell med en ny bok om strikking i Norge fra 1600-tallet og frem til årtusenskiftet.

strikkehelg_nyhetsbrev_jan_foredrag.jpg

Teknisk strikking

Ved Linda Marveng

Veldig få av oss er en standard størrelse, og det kan være en utfordring å få et strikkeplagg til å sitte perfekt. Linda Marveng får mange henvendelser med spørsmål om både maskeantall og teknikkene hun bruker i designene sine. Spørsmål som ofte går igjen er «Kan man redusere lengden på et plagg uten å avbryte fellinger?» og «Hvordan tilpasser man økninger?». I dette foredraget gir hun de svaret på disse og mange andre spørsmål, i tillegg til en rekke gode tips.

Telespinn-22 liten.jpg

Telespinn

Ved Nina Alsborn

Telespinn er et småskala-spinneri som hovedsakelig har spesialisert seg på å spinne ull fra Mohair geiten. Vi ligger i et spesielt verneverdig kulturlandskap i Svartdal Telemark. Vårt hovedfokus er å samarbeide så nær landskapet som mulig og med dyrene rundt oss på en miljøvennlig og holdbar måte. I tillegg til at vi spinner mohair, er vi opptatt av å bevare og bruke ull fra de gamle norske sauerasene, villsauen og spælsauen. I dette foredraget vil vi presentere Telespinn sin idé, oppstart og produksjon da vi er veldig opptatt av tekstil og garn som en del av en veldig lang kvinnetradisjon.


Lærerike workshops

Vi tilbyr workshops mot et lite tillegg i prisen.
Hver workshop koster fra kr 250,- per pers. og har begrenset med plasser.

Kontestrikk.JPG

Kontstrikk

Pinnedans v/Mette Hovden og Heidi Eikeland

Kontstrikk er en svært gammel strikketeknikk og er anvendelig og gir et helt spesielt særpreg til arbeidet.

I nybegynnerkurset får du med deg de viktigste, tekniske grunnelementene, og lærer halve horisontale ruter, samt hele ruter.

perler-p%C3%A5-pulsen-30-web.jpg

Strikking med perler

Nina Granlund Sæther

Tilgangen på glassperler vokste på begynnelsen av 1800-tallet, og perler ble brukt både i broderier, hekling og strikking. På dette kurset lærer du to metoder på hvordan strikke med perler.

Innsving+jakkegenser.jpg

Perfekt passform

Linda Marveng

Lær hvordan du justerer en strikkeoppskrift slik at plagget får perfekt passform. Vi sjekke mål før vi endrer fasongen til innsvingt eller a-linje fra ett rett plagg. Du får en innføring i utregninger og valg av mønstre, samt kanter.

Telespinn-81+liten.jpg

Garn & ullens egenskaper

Telespinn v/ Nina Alsborn

I denne workshopen skal du få muligheten til å fordyper deg i fiberens verden. Du vil kunne føle, lukte, se og undersøke ulike egenskaper ved ull fra noen av de norske sauerasene, samt spesielle fiber som moskus, kasjmir og alpakka. Når kurset er ferdig vil du ha en bedre forståelse av hvordan ullens egenskaper påvirker garnet du velger når du strikker.

Vi hadde en flott strikkehelg i 2018.
Se bilder her:

 

Førjulsmarked


I løpet av helgen vil vi sette opp diverse kurs og fabrikkbesøk. Program for dette kommer senere. Det vil også bli et førjulsmarked og shoppinggate i resepsjonsområdet på hotellet.

strikk3.jpg
strikk9.jpg

Påmelding

Pris:
Kr 3100,- for abonnenter | Kr 3300,- for ikke-abonnementer

Inkluderer følgende:
✔ Overnatting to netter i dobbeltrom*
✔ Måltider fra fredag middag til søndag frokost
✔ Spennende og lærerike foredrag
✔ Kaffe og te under foredragene
✔ Øvelser for stive strikkemuskler
✔ Førjulsmarked med mange gode tilbud
✔ Goodiebags ved ankomst
✔ Fri inngang til Eventyrbadet

Prisen gjelder per person, tillegg for enkeltrom; 400,- pr. døgn.

* Vestlia Resort har også tre og firemannsrom om man er en venninnegjeng på tur. 

sitterjegstrikkerjeg_logo.png
strikk8.jpg
web_vestlia_night.jpg

Vestlia Resort

Vestlia Resort er et lunt og koselig lodgehotell midt i smørøyet av Geilos vakre fjellnatur og mange aktiviteter.

Hotellet er nydelig innredet av den kjente interiørarkitekten Helene Hennie, og byr på en avslappet atmosfære. Her finnes alt fra enkeltrom til flotte leiligheter i en varm og komfortabel lodgestil.

Hotellet har et eksklusivt spa- og treningssenter, moderne konferanselokaler med en hovedhall på hele 600 kvm, en hyggelig restaurant, en bar, og en flott bankettsal som er perfekt for bryllup og andre spesielle anledninger.

Vi ønsker deg og dine hjertelig velkommen til et deilig opphold hos oss på Vestlia Resort.

double6.jpg
treretters.jpg
eventyrbadet.jpg

Samarbeidspartnere

familien.png
levlandlig.png
Vestlia_Logo_2016.png
synsam.png
strikk2.jpg
strikke.png
 

Kontakt

 
Navn *
Navn